Vraag:
Hoe voorkom ik dat ik iets zeg dat in me opkomt?
user145
2017-06-28 20:04:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zoals de titel suggereert, ben ik geneigd het eerste te zeggen dat in me opkomt.

Het is niet echt dat ik te veel praat, meer dat sommige dingen die ik zeg 'willekeurig' of een beetje beledigend / onhandig lijken, ook al bedoelde ik niet dat ze zo waren.

Ik probeerde 'na te denken voordat ik iets zei', maar wanneer ik ontspannen ben, vergeet ik het en doe ik het opnieuw.

Ter verduidelijking: ze zijn vaker onhandig dan beledigend. Ik wil de hierdoor veroorzaakte onhandigheid vermijden.

Waarom wil je dit veranderen? Dat zal helpen bij een zinvol antwoord.
Nou, wat kan ik zeggen ... Het is ongemakkelijk?
kan het zijn dat u [ADD] (https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder) heeft? Ik zou mezelf niet extravert noemen, maar ik ken dit gedrag en heb het al beperkt dat het wordt veroorzaakt door mijn adhd
Vijf antwoorden:
#1
+10
John
2017-06-28 20:37:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Concentreer je alsjeblieft op positief zijn.

Er zijn twee vragen die bij me opkwamen toen ik je bericht las.

  1. Waarom moet je zo snel antwoorden?
  2. Waarom moet je iets negatiefs zeggen?

Behoudens medische problemen , lijken dit slechts gewoonten te zijn die u misschien zou willen veranderen.

Wat dacht je hiervan voor een suggestie om aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat je eerste opmerking altijd positief is. Daarmee bedoel ik: als je in gesprek bent, zeg dan tegen jezelf "Als ik iets zeg, is het positief". Vind dat positieve ding en werk het vervolgens in het gesprek. Als je deze gewoonte ontwikkelt, zou het je op weg moeten helpen om de twee bovenstaande dingen te ontkennen. Als je aan het positieve werkt, zul je jezelf meer tijd geven om eventuele negatieve opmerkingen die meteen in je opkomen te heroverwegen.

#2
+3
Joe S
2017-06-28 21:53:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik vraag me altijd af of wat ik wil zeggen zal bijdragen aan het gesprek of dat ik gewoon mijn twee cent wil inbrengen zonder een goed gesprekspunt. Als ik in de eerste categorie zit, dan vind ik een manier om het in het gesprek te verwerken, maar vaker dan ik zou willen toegeven, zit het antwoord in de tweede categorie en hoeft de opmerking niet te worden gezegd.

De lastige / beledigende opmerkingen vallen meestal in de tweede categorie en als je jezelf deze vraag stelt, stop je met het hardop zeggen ervan en uiteindelijk wordt het een gewoonte om jezelf deze vraag te stellen wanneer je iets zegt.

#3
+1
Kev Price
2017-06-29 18:05:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het klinkt als een probleem met de impulsbeheersing en dit zou echter een overdreven antwoord kunnen zijn -

Als je serieus bent over het veranderen van je gedrag, kan dat wat tijd en moeite kosten. Ik zou beginnen met het bijhouden van een dagboek van uw emotionele toestand in sociale situaties en het herkennen van welke emotionele toestanden en welke sociale situaties waarschijnlijker het gedrag creëren dat u niet wilt.

Wat u zoekt zijn vroege triggers. Dingen die dit soort gedrag in jou van tevoren zullen markeren, waardoor je de kans krijgt om je patronen te veranderen.

Dan kun je beginnen met het aanpakken van het probleem - als je beseft dat het een emotionele reactie of reactie is op stress, dan kun je kijken naar methoden voor het omgaan met stress, methoden voor emotionele regulering om controle te krijgen over je keuzes en acties.

Of misschien vereist het een meer mechanische methode, zoals ervoor zorgen dat je in deze situaties tot 3 telt voordat je zegt iets. Maar als je eenmaal weet wat je triggers zijn, is het gemakkelijker om jezelf in deze modus te plaatsen waarin je vraagtekens plaatst bij wat je zegt, zonder dat je altijd in die staat hoeft te zijn. Je leert het vroeg op te vangen.

Ik ben beslist geen therapeut, en als het een impulsbeheersing is die je relaties beïnvloedt of onnodige stress op je veroorzaakt, dan kan het de moeite waard zijn om met een cognitieve gedragstherapie te praten. (CBT) beoefenaar. Het heeft handige methoden rond impulscontrole en keuzes

#4
  0
10 Replies
2017-06-29 17:42:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vroeger deed ik dit soms en ik merk dat ik in het algemeen, in plaats van hardop een ietwat slimme belediging / suggestie te doen die iemand zou beledigen, gewoon stil blijf totdat ik iets redelijk te zeggen heb. Ze zeggen dat stilte goud is of wat dan ook. Als ik niet spreek, vind ik het gemakkelijker om aandacht te schenken aan het gesprek en dan kom ik meestal met een beter punt dan mijn willekeurige, enigszins grappige, maar beledigende belediging.

De enige bijwerking van deze methode is dat je soms echt wilt dat bepaalde mensen die niet stoppen met praten hun mond houden.

#5
  0
Tom Au
2017-06-30 21:04:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb geprofiteerd van het sterke gevoel dat alles wat ik zeg, fout kan zijn. (Vaak is dat in feite het geval.) Dat heeft me er niet van weerhouden de verkeerde dingen te zeggen, maar het heeft waarschijnlijk de snelheid van voorkomen vertraagd / verminderd.

Je lijkt dat gevoel te krijgen ook. Als je het in je bewustzijn zou kunnen integreren, zoals ik heb gedaan, zou het je enthousiasme om te reageren, in ieder geval 'onmiddellijk', kunnen temperen.

Als iets de moeite waard is om te zeggen, 'morgen is een andere dag', zoals Scarlett O 'Zou Hara zeggen. Een andere manier om ernaar te kijken is "wat je niet zegt, waarvoor je je niet hoeft te verontschuldigen" (of waar je je ongemakkelijk bij voelt).



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...